söndag 7 september 2014

The Blazing World

Jag har hållit på sen i juni. Tagit en bit här och en bit där. Läst en massa andra saker emellan, tänkt att jag nog kommer in i den. Sen. Sen senare. När jag har läst lite mera. 

Men Siri, jag kommer inte igenom den. 

Vanligtvis har jag inga problem med att lägga ner en bok jag inte kommer in i. Siri Hustvedt har länge varit en av mina favoriter, jag älskar What I Loved som jag har läst flera gånger, samma med The Blindfold. Jag tycker Siri är supersmart - hon kan vara väldigt pretentiös, men är jag på rätt humör är hennes böcker verkligen det bästa som finns. Eller så har det varit. Men motståndet jag känner i The Blazing World, det är väldigt svårt att inte låtsas om. Det är så otroligt tätt skrivet, så många betydelsebärande detaljer i varenda stycke, så mycket information. Det känns som om jag inte tillåts vila i texten, jag får inget utrymme att smälta det jag läser.



Det är som en liten sorg att fatta beslutet, plocka bort bokmärket och ställa upp den på hyllan. Men nu får den ligga där, oläst. Jag kan i alla fall trösta mig med tanken på att jag kanske är på helt fel humör just nu, jag kanske började läsa den vid fel tillfälle. Och kanske kommer jag att plocka upp den om ett år och älska den. Kanske.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Heter ju "En lysande värld" på svenska.
Valde rubriken "Ingen lysande roman" för min recension.
Arbetsseger komma igenom boken.
Intressant? Ja
Angelägna frågor? Ja
Fascinerande romanbygge? Tyvärr inte.

Pappa

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...