torsdag 14 maj 2015

Turisten

Jag gjorde också annat än att stirra på kakelväggar i Lissabon. 


Jag tittade på fina bokomslag och på fina bokhandlar. Denna låg i vad jag tror är ett gammalt tryckeri. Så snyggt. Hade jag kunnat läsa portugisiska hade jag köpt ca alla böcker på bokbordet och radat upp dem på köksbordet hemma.






Jag försökte även gå in i en botanisk trädgård men valde kattingången i misstag. Vågade mig inte närmare dörren än så här.


Jag köpte dessutom en riktigt ful keps eftersom solen sken och fick plötsligt ett hiphop-alter ego. Hrm. Moving on.


Efter det misslyckade försöket med den botaniska trädgården i Lissabon besökte vi istället den coolaste trädgård jag någonsin har varit i. Ja! Det är sant! Den var full av esoteriska symboler (!) underjordiska gångar (!!) och "inverterade torn" (!!!) som det här nedanför. 

På den första bilden har vi gått genom en mörk tunnel (var tvungen att använda lampan på min stenålderstelefon för att se något, ingen disneyfiering här inte) och kommit till brunnens (eller tornets?) botten. På den andra har vi gått upp för trappan och tittar ner i botten. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket denna plats kittlade min fantasi! Trädgården anlades vid sekelskiftet, och alltså tänk er vilka fester och draman som måste ha ägt rum där. Och det måste ju finnas någon sekelskiftesroman som utspelar sig där! Inte? Då får jag väl skriva den själv för sjutton.



Allt var liksom lite lamt i jämförelse med trädgården (som för övrigt heter Quinta da Regaleira, värt en googling) som jag fortfarande inte kan sluta tänka på. I kombination med vandringen som vi gjorde under en av dagarna var Quinta da Regaleira definitivt höjdpunkten (höhö) på min resa. Ironiskt nog gjorde vi både trädgårdsbesöket och vandringen utanför själva Lissabon...

Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...