torsdag 21 december 2017

Böckerna 2017

Året är ju inte slut än, men vem vet om jag orkar klämma ur mig så många blogginlägg under julledigheten? Jag lär däremot hinna läsa ett par böcker till innan nyår misstänker jag, men kvalar de in här får de nog ett separat inlägg. 
Antal lästa böcker: 78
Antal svenska böcker: 26
Antal engelska böcker: 52
Antal ljudböcker: 15

 
Överraskningen: Jag började läsa feelgood! Först med anledning av att Emmy Abrahamson som har skrivit Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske gästade mitt jobb. Jag upptäckte till min stora förvåning att det var väldigt kul att läsa sarkastiska och roliga romaner. Lägg sedan till Mhairi McFarlanes Who's That Girl, och Sophie Kinsellas My (Not So) Perfect Life så kan man väl säga att tre är en trend. Jag har en härlig kollega som verkligen är expert på smart brittisk feelgood/chicklit och hittills har tipsen inte slagit fel! Mina fördomar sade mig att det skulle vara mest kärlekstjafs, men faktum är att nästan alla böcker jag har läst hittills i genren handlar om kvinnliga huvudpersoner i 30-årsåldern som har någon form av identitetskris, ofta kopplad till sin yrkesroll och försöken att realisera sina gamla drömmar. Eeeeh, igenkänning där kanske?



Nyheten: Jag började lyssna på ljudbok! Jag läser så klart fortfarande precis som vanligt, men har märkt att det här är ett ypperligt sätt för mig att ta mig an böcker som jag annars hade prioriterat ner. Mycket lyssning för jobbet blir det, faktiskt nästan bara spänning och feelgood, och det har uppenbarligen öppnat mina ögon för nya genrer.

Nådde inte förväntningarna: Madeleine Bäck, Vattnet drar, absolut välskriven ungdomsrysare/fantasy men på något sätt lite utan riktning? Naomi Aldermans The Power lämnade mig mest med en känsla av... meh. Tana Frenchs The Trespasser var tyvärr också en besvikelse.

Bästa facklitteraturen: Magnus Västerbro, Pestens år, Amy Liptrot, The Outrun, Marcus Stenbergs Jag har inte råd



Bästa ljudboken: Svårt att välja, men kanske Sara Bergmark Elfgrens Norra Latin. Det var en väldigt bra uppläsare (Nina Zanjani), och jag tycker ju att det är väldigt mysigt att lyssna på böcker som är lite småkusliga.

Kampen: Annie Proulxs tegelsten om timmermän i Kanada, herregud vad länge jag läste den. En bra roman men väldigt seg uppstart.

Bästa romanerna: Paul Austers 4 3 2 1, och som så många andra också tycker, Hanya Yanagiharas A Little Life. Men också Noah Hawleys Before the Fall, den var så snyggt konstruerad utan att kännas konstruerad, välskriven, smart och spännande med intressanta karaktärer. Colson Whiteheads The Underground Railroad var också väldigt bra, samt även Graham Swifts Mothering Sunday. Svårt att välja i år faktiskt, så många bra böcker!



Bästa spänningen: Lisa Jewells senaste bok Then She Was Gone var mycket spännande, jag tycker om kombinationen av roman/thriller och den här var faktiskt snäppet mer skruvad än hennes tidigare böcker. Keep them coming! Karin Slaughters Pretty Girls, herregud så sjuk men också så sjukt spännande.



Bubblare/lättläst men välskriven avkoppling: Maggie O'Farrell, Det måste vara här, Jessica Shattuck, Kvinnorna på slottet, Mary McCarthy, The Group, Joakim Palmkvist, Hur man löser ett spaningsmord

Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...